donderdag 16 september 2010

Borsten


Borsten zijn hier functioneel. Echt waar.


Benen daarentegen dat is wat anders! Een waar taboe! Als een vrouw hier moet bevallen, houdt ze haar corte (rok) gewoon aan. Pas op het allerallerlaatste moment gaat de) rok naar omhoog om het kindje te kunnen aanpakken. (dat weet ik van Gunther). Ook tijdens de consultas is het soms een probleem voor de vrouwen om hun rok naar omhoog te doen, vooral als er een man bij is (ook al werken die hier ook). Als wij in de rivier gaan zwemmen in onze bikini zijn we eigenlijk een schandaal. Als ik in mijn minirok door het dorp loop kijken ze nogal. (Eigenlijk is het geen minirok, maar hier vinden ze van wel.)


Als Isabela, één van de promotoren, het te warm heeft doet ze efkens haar blouse omhoog om haar wat koelte toe te wapperen. Ook wanneer er een vrouw op consulta komt die last heeft met borstvoeding, doet ze het even bij haar eigen borsten voor hoe de melk op gang te brengen. Allemaal praktisch hé!


Als de vrouwen het hier te warm hebben, lopen ze soms in hun behaatje rond. Er zijn ook doorkijkblousen in de mode, en een soort gehaakte t-shirts (doen me denken aan die visnet-panty's met gaten in) Ook hier zijn de gaten nogal groot.


De jongeren dragen hier wel bh's maar de ouderen en de "zogenden" niet (en dat zijn er nogal veel omdat de gezinnen hier 6,7,8 of meer kinderen hebben). Ook geven ze hier kinderen de borst op elk moment, op elke plaats van de dag. Niet meer dan natuurlijk eigenlijk maar in het begin is dat toch wennen, als je aan het betalen bent in de winkel en er hangt een kind aan de borsten van de winkelvrouw.


Gisteren ging ik eventjes naar de ropa-winkel, zat daar een vrouw in haar blote borsten. Heel normaal hier. Het was de moeder van een leerling van mij, en dan moest ik kennis met haar maken (in haar blote borsten). Ze had het was te warm. Allemaal heel normaal hier


In het begin was het allemaal wel raar. Nu ben ik er al aan gewend. Alles went. (behalve douchen met koud water)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten