woensdag 7 juli 2010

Buenos dias


Hier ben ik dan eindelijk!

Meer dan een week geleden ben ik vertrokken en had bijna in Spanje mijn aansluiting naar Mexico gemist (door een staking in Spanje). Ik heb vijf dagen gereisd en ben vorige week aangekomen in Pojom, het dorp waar ik de komende vier maanden zal verblijven.




Pojom is een dorp van ongeveer 3000 inwoners, gelegen in de Sierra de los Cuchumatanes, een bergketen in de provincie Huehuetenango. De Cuchumatanes lopen door in het Mexicaanse Chiapas.






Het dorp is zo afgelegen dat je het je niet kan voorstellen. Om je een idee te geven: om naar de dichtstbijzijnde grote stad Huehuetenango te gaan (hier zeggen ze Huehue (zeg wè-wè), is het 7,5 uur rijden met de jeep. Heb je niet het geluk om met de jeep te kunnen, is er nog de bus. Deze bus rijdt slechts één keer per dag tot in San Mateo Ixtatan (minimum 2,5u rijden, heel vaak meer). Daar moet je overstappen op een bus naar Huehue (dit is 5u rijden). Mis je de aansluiting, moet je een extra nacht in San Mateo blijven.


Een paar kinderen uit Pojom.

Dit is de clinica. Hier wonen we met 6 personen. Miet en Wouter zijn de algemene verantwoordelijken voor het project van VIVIR en AMOR.


Katleen is de medisch verantwoordelijke. Gunter is een doktersstudent die hier 2 maanden komt helpen. Ik en Lieve zijn vrijwilligers voor de school (waarover later meer).


Hasta luego!
































Geen opmerkingen:

Een reactie posten